Follow my blog with Bloglovin

Dilemma: duurzame collecties van grote modeketens

consious collectie H&M

Mode dilemma - Dilemma: duurzame collecties van grote modeketens

Eigenlijk zit ik al ruim een jaar met een dilemma. Zoals je misschien weet heb ik ongeveer een jaar geleden mijzelf voorgenomen om alleen nog maar eerlijke kleding te kopen. Ik heb gedurende het afgelopen jaar mijzelf verdiept in de wereld van fair fashion door bijvoorbeeld duurzame garderobe tips te delen. Ik heb het zelfs tot mijn missie gemaakt om iedereen aan de eerlijke kleding te krijgen (lees maar).

Maar op het gebied van eerlijke mode is er één ding waar ik toch niet helemaal over uit ben. Dat zijn namelijk de duurzame kledingcollecties van grote modemerken zoals H&M, Zara en G-star. Ik zal je vertellen waarom sommige van deze collecties een dilemma bij mij opleveren.

Duurzame materialen en een duurzamere productie

 

Wat duurzame collecties van grote merken typeert is dat zij vaak gemaakt zijn van duurzame materialen. Er wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van biologisch katoen, lyocell of gerecyclede materialen. In sommige gevallen worden deze collecties gemaakt via een ander productiesysteem, waardoor deze collecties minder vervuilend zouden zijn.

Hiermee laat het merk aan hun klanten zien dat zij inspelen op de steeds grotere vraag naar duurzame kleding. Ook laten ze aan hun klanten zien dat het bedrijf milieubewust is, en daarom op zoek gaat naar duurzame alternatieven voor hun kledingproductie.

Green washing

 

Door een duurzame collectie op de markt te brengen draagt een merk bij aan meer bewustzijn rondom duurzame keuzes op het gebied van mode. Op zichzelf is deze ontwikkeling toe te juichen. Natuurlijk ben ik een groot voorstander van verduurzaming van grote merken. Het is immers mijn missie om iedereen aan de eerlijke kleding te krijgen, dus als grote merken ook deze missie hebben wordt mijn werk een stuk makkelijker.

Wat ik lastig vind aan deze duurzame collecties in sommige gevallen misleidend kunnen werken. Door een duurzame collectie uit te brengen en dit hier een flinke marketing tegenaan te gooien, kan het zijn dat je als klant denkt dat het desbetreffende merk een goede stap richting duurzaamheid neemt, terwijl dit niet per se het geval is. Dit fenomeen waarbij bedrijven doen alsof ze duurzaam zijn wordt ook wel “green washing” genoemd.

Uitbuiting, massaproductie en vervuiling

 

Wat de campagnes van de grote modeketens niet laten zien is dat de werknemers die werken aan de eerlijke collecties alsnog worden uitgebuit. Soms werken deze mensen wel 14-16 uur per dag voor een loon waarvan zij niet rond kunnen komen. Vaak zijn de omstandigheden in de fabrieken gevaarlijk, doordat gebouwen verouderd zijn. Hierdoor is er een groot gevaar op dingen zoals instorten en brand.

Merken zoals Zara en H&M brengen bijna maandelijks een nieuwe collectie uit. Behalve dat er heel hard gewerkt moet worden om wereldwijde maandelijks nieuwe collecties te bevoorraden, draagt dit niet bij aan een duurzame omgang met kleding. Consumenten worden hierdoor immers steeds verleid om nieuwe kleding te kopen, terwijl ze die misschien niet eens nodig hebben.

Deze massaproductie veroorzaakt een overschot aan kleding die uiteindelijk op de vuilnishoop belanden. Ook put deze manier van produceren de aarde uit en vervuilt het ons water, de grond en de lucht. Weinig om blij van te worden dus.

Hoe duurzaam is “duurzaam” dan werkelijk?

 

Een modemerk kan weliswaar een duurzame collectie uitbrengen, maar als de productie hiervan uiteindelijk nog steeds slecht is voor mens, aarde en mogelijk ook dier, hoe duurzaam zijn die collecties dan werkelijk? En maakt het in zo’n geval dan iets uit of je koopt uit normale collectie of uit de duurzame collectie?

Signaal geven met je portemonnee

 

Aan de andere kant kan je natuurlijk ook zeggen dat het juist goed is om kledingstukken te kopen uit de duurzame collecties omdat je daarmee het signaal afgeeft aan de merken dat er vraag is naar meer duurzaamheid in de mode. Op die manier kan je mogelijk toch met je portemonnee je favoriete merk motiveren de duurzame kant op te gaan.

Wat doe ik met mijn dilemma?

 

In zekere zin is mijn dilemma nog niet opgelost. Het is  belangrijk dat ik kritisch blijf en niet blindvaar op campagnes die de merken voeren rondom hun duurzaamheid. Zelf onderzoek doen door vragen te stellen en sustainability reports en policies van de betreffende merken lezen, kan helpen om een betere afweging te maken.

H&M, G-Star en Zara

 

Wellicht is het interessant om in (een aantal) aparte artikelen in te zoomen op het duurzame beleid van de merken die ik noemde in mijn inleiding. Maar voor nu kan ik in het kader van mijn dilemma de volgende conclusies trekken over deze merken:

Van G-Star weet ik dat zij heel veel doet op het gebied van duurzaamheid en arbeidsomstandigheden en hierin ook redelijk transparant is (zie hier). Kopen bij dit merk zou ik met een redelijk gerust hart kunnen doen.

Van H&M weet ik dat zij goede stappen maken richting duurzaamheid en hierin transparant zijn, maar dat er nog genoeg ruimte is voor verbetering (zie hier). Dit is eigenlijk waar het dilemma over gaat. Wat want is belangrijker, hun goede pogingen steunen of hen boycotten omdat nog niet alles goed is? Ik vind het lastig. Vooralsnog neig ik er niet naar niet de H&M Consious collectie leeg te plunderen, maar is het best verdedigbaar als ik zo nu en dan de groene initiatieven van H&M steun door middel van een aankoop. Een dergelijke steunbetuiging kan wat mij betreft van tijd tot tijd ook uitgaan naar andere merken die stappen in de goede richting doen.

Zara is naar mijn mening een merk dat lijkt te doen aan greenwashing: kinderarbeid en uitbuiting zijn bij hen namelijk nog aan de orde van de dag. Voor mij is dat een reden om niet bij de Zara te kopen. Ook niet als het gaat om hun duurzame collecties.

Koop jij de duurzame collecties van grote modeketens? Let je hierbij erop of er mogelijk sprake is van green washing?

Volg:

9 Reacties

  1. Avatar for Eva 11 november 2016 / 08:14

    Hmm ik blijf het lastig vinden! Aan de ene kant vind ik green washing natuurlijk geen goede zaak maar aan de andere kant, elke stap is er weer een. Je kan altijd denken, het is niet genoeg. Ze zijn niet groen genoeg. Maar het gaat ook om de bewustwording. Van mezelf maar ook van het grote publiek… Lastig! X!

    • Avatar for Hailey 14 november 2016 / 13:28

      Ja, dat klopt! Ik vind het ook erg lastig! Wanneer is groen groen genoeg? Ik vind het alleen wel belangrijk dat de groene initiatieven ook echt zijn en niet alleen zijn bedoeld om de boel om de tuin te leiden. Maar het is best lastig om dit te achter halen heb ik gemerkt!

  2. Avatar for Malou | Blonde Blossom 11 november 2016 / 10:39

    Ik snap heel goed wat je bedoelt, ik heb ook de neiging hierin te tuinen. Eerlijk gezegd dacht ik dat veel merken waren gestopt met kinderarbeid, maar nu hoor ik weer dat dat bij o.a. H&M en Bershka niet zo is. Ik ben van plan hier ook veel minder te gaan kopen! Het is belangrijk om hier goed over na te denken, vind ik. X

    • Avatar for Hailey 14 november 2016 / 13:31

      Bij H&M ook kinderarbeid?! Daar schrik ik wel van zeg! Ik dacht dat H&M juist enigszins goed bezig is. Wat bij hen in ieder geval nog wel kwalijk is, is dat zij onvoldoende letten op aan welke partijen hun fabrikanten het werk uitbesteden, waardoor er alsnog in de keten sprake kan zijn van misbruik. Dat is natuurlijk niet zo best. Het doen van bewuste aankopen is altijd een goed idee! Ga zo door!

      • Avatar for Katrien
        Katrien
        15 november 2016 / 19:10

        Er worden zogezegd geen fabrieken met kinderarbeid gebruikt, maar door het systeem van onderaanneming hebben ze daar eigenlijk geen zicht op (en steken ze hun kop in het zand). Doordat ze te lage prijzen eisen, gaan de fabrikanten waar ze mee samen werken (die zich aan de regels houden en gecontroleerd worden), hun opdrachten uitbesteden aan goedkopere fabrieken, die de veiligheidsnormen niet volgen en met kinderen werken, en daardoor goedkoper kunnen produceren.

  3. Avatar for Katrien
    Katrien
    11 november 2016 / 22:21

    Het is inderdaad een dilemma, maar ik ben intussen eigenlijk al uit. De kledingstukken komen in de winkels ook aan in een hoop papier en plastiek. De arbeiders worden nog steeds onderbetaald en uitgebuit. De winst gaat nog steeds naar een grote, vervuilende multinational. De kwaliteit is nog altijd navenant, waardoor je het veel te snel moet weggooien. Ze doen het uit marketing- en winstoogpunt, er zit helemaal geen mooie gedachte achter.
    Dan weegt het voor mij niet op dat de stof op een ecologische manier geproduceerd is. Fast fashion is gewoon niet duurzaam.
    Toch heb ik ook wel enkele stukken van merken of winkels waar ik niet helemaal achter sta, want het blijft soms moeilijk om iets tweedehands of echt duurzaam te vinden, dus dan opteer ik wel voor ‘het beste van de slechte’

    • Avatar for Hailey 14 november 2016 / 13:34

      Wat goed dat je eruit bent, Katrien! Wat ik mij afvraag, zijn er nog wel grote merken waar je wel bij koopt of doe je dat helemaal niet meer? En waar koop jij je kleding dan nog wel? Ik ben benieuwd! Ja, het is vooralsnog helaas soms nog erg lastig om bepaalde dingen duurzaam of tweedehands te vinden. Als je de aankopen dan in ieder geval wel bewust doet en ze vervolgens ook echt gebruikt, dan is het inderdaad de beste keus van de slechte opties.

      • Avatar for Katrien
        Katrien
        15 november 2016 / 19:06

        Sinds ik er echt bewust mee bezig ben, heb ik eigenlijk sowieso weinig gekocht (voordien kocht ik veel kleding, dus ik heb wel wat ‘reserve’). Ik probeer verder voornamelijk tweedehands en als ik het echt niet vind ga ik op zoek naar een duurzame optie (zo kocht ik recent een zwarte jeans bij Mud). Ondergoed kocht ik onlangs wel nog bij H&M, want best moeilijk te vinden.

        • Avatar for Hailey 17 november 2016 / 12:44

          Dat is heel fijn dat je nog veel reserve hebt! Ik herken wel het probleem dat het toch soms lastig is om tweedehands te vinden wat je zoekt. Mud Jeans is wel een heel mooi merk, dus daar kan je met een gerust hart kopen! Als je koopt met mate en je het bewust doet, dan ben je in ieder geval al heel erg goed bezig!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *